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Santuario dell’Icona Passatora

Nelle vicinanze di Ferrazza, a circa 4 Km da Amatrice, si trova la Chiesa di S. Maria delle Grazie o “Icona Passatora”. Quattrocentesca, internamente tutta istoriata di affreschi votivi tra i quali ricordiamo: la Madonna della Misericordia (1491), il Cristo Portacroce (1490?), entrambi del pittore che ha affrescato in S. Agostino dell’Amatrice.

Sui pilastri che sorreggono l’arco della tribuna, spiccano, a sinistra e a destra, due affreschi datati 1490, raffiguranti, rispettivamente, la Madonna in Trono col Bambino, in atto di sorreggere la città di Amatrice in miniatura del pittore amatriciano Dionisio Cappelli, e la Madonna in Trono con Bambino, tra Angeli e Santi Antonio Abate e Lucia del “Maestro della Madonna della Misericordia”.

Sull’arco della tribuna, poi, spicca un’Annunciazione del 1494;

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Sul sottarco, sulla volta e sulle pareti della detta tribuna, figurano gli Apostoli, i Dottori della Chiesa, l’Adorazione dei Magi, la Incoronazione di Maria, la Crocifissione, firmati e datati (1508-1509) da Dionisio Cappelli.

Al centro della tribuna, infine, si eleva l’edicola, a timpano, su pilastri corinzi, dipinta di azzurro con decorazioni in oro (fregio di Cherubini) e istoriata di affreschi. Vi è custodito l’affresco con la Madonna delle Grazie che dà il nome alla Chiesa.

Poco distante dall’Icona, in località S. Martino sorge l’omonima chiesa. La tradizione vuole che la chiesa sia stata eretta dalle armate francesi di Carlo I d’Angiò. Di notevole importanza artistica è il portale che, nonostante la data impressa sullo stesso (1428), è stilisticamente precedente. All’interno della chiesa c’è un’esposizione di alcuni oggetti di arte sacra.

Bibliografia: reperibile in edicola e alla Pro-Loco il volume “Amatrice, Tesori d’arte” di Don Luigi Aquilini, 2002.

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Close to Ferrazza, at about 4 km from Amatrice, we find the church of S. Maria delle Grazie, or Icona Passatora. The church is from the 1400s, and the interior is completely decorated with votive frescoes, including: the Madonna della Misericordia (Our Lady of Mercy, 1491) and the Cristo Portacroce (Christ carrying the Cross, 1490), both by the same painter who did the frescoes in the church of S. Agostino in Amatrice.

On the pillars that support the arc of the tribune, on the left and right, we see two frescoes dated 1490 which depict, respectively, the Enthroned Madonna and Child, in the act of supporting the city of Amatrice, painted in miniature by the Amatrician artist Dionisio Cappelli; and the Enthroned Madonna and Child between angels and St. Anthony Abbot and St. Lucia, by the Maestro della Madonna della Misericordia.

On the arch of the tribune, an Annunciation from 1494 stands out;

On the intrados, or inside curve, of the vault and the walls of the tribune, are the Apostles, the Doctors of the Church, the Adoration of the Kings, the Incoronation of Mary and the Crucifixion, signed and dated (1508-1509) by Dionisio Cappelli.

Lastly, the shrine stands at the center of the tribune, as a tympanum on Corinthian columns; it is painted in blue with gold decorations (the frieze is by Cherubini) and decorated with frescoes. This structure holds the fresco with the Madonna delle Grazie from which the church takes its name.

In the rooms of the Sacristy, next to the church, the volunteers of the local confraternita have organized a special exhibit of objects from the local rural and pastoral tradition. The exhibit, entitled “Museum of the shepherds and charcoal burners,” contains a collection of hundreds of antique objects from daily life, and can be visited on request throughout the year.

Not far from the Icona, in S. Martino, is the church of the same name. Tradition holds that the church was built by the French armies of Charles I of Anjou. The portal is important from an artistic standpoint, because although the date imprinted on it is 1428, its style is from an earlier period. Inside the church there is a display of objects of sacred art.

Bibliography: available in newsstands and at the Pro-Loco, the book Amatrice, Tesori d’arte by Don Luigi Aquilini, 2002.